Waarom zijn medicijnen niet beschikbaar?
Soms is een medicijn (tijdelijk) niet te verkrijgen in de apotheek. Uw apotheker kan het medicijn dan ook niet voor u bestellen. Dit is een toenemend probleem met als mogelijke oorzaken:
De fabrikant heeft problemen met het leveren van een medicijn. Soms zijn er maar weinig fabrikanten die een bepaald medicijn produceren. Dit kan mede komen door het preferentiebeleid: dit is een voorkeursbeleid waarbij zorgverzekeraars bepalen welke fabrikant een bepaald medicijn mag leveren.
Wat kan uw apotheker doen?
Als uw medicijn niet beschikbaar is, zoekt uw apotheker naar een alternatief. Dit alternatief kan dezelfde werkzame stof bevatten en gemaakt zijn door een andere fabrikant. U kunt dan een ander doosje krijgen dan u gewend bent.
Wat kunt u zelf doen?
Natuurlijk bent u ook zelf verantwoordelijk voor uw eigen medicijngebruik. U heeft zelf het beste zicht op uw voorraad. Vul deze tijdig aan en vraag op tijd om een herhaling, zodat we bij leveringsproblemen de tijd hebben om een geschikt en passend ander middel voor u kunnen bestellen. Twijfelt u over het juiste moment? Bespreek dan met onze apotheek wanneer u om een herhaalrecept moet vragen.